In gesprek met Marten Wildenberg

In gesprek met Marten Wildenberg

Wie de laatste maanden in de Warm Wonen Winkel - infocentrum duurzaamheid is geweest, heeft student Marten Wildenberg vast al aan het werk gezien. Maar wie is deze derdejaarsstudent Substainable Innovations aan de Technische Universiteit (TU/e) en wat motiveert hem om zich aan te melden voor het infocentrum?

Samen met de andere studenten haalt Marten (21 jaar) de gemiddelde leeftijd van de winkelcrew flink naar beneden. Energie en Klimaat zijn onderwerpen die jong en oud aangaan. Via mede-student Hidde van Beek hoorde Marten van het bestaan van het infocentrum en dat ze nog mensen zochten. “Ik was op zoek naar een baan en dit paste perfect bij mijn studie. Het gaat niet alleen om techniek, maar ook om de omgang met mensen. Ik zie het als een mooie kans om mezelf verder te ontwikkelen.” En dat doet Marten. In juni 2022 start hij samen met een aantal anderen de cursus Energiecoach.

In het infocentrum heeft Marten al diverse gesprekken met klanten gevoerd. Wat hem opvalt: “Mensen willen wel verduurzamen, maar weten vaak niet waar te beginnen. Ik leg dan uit dat ze alle maatregelen niet in één keer hoeven te doen. Dat het aan de status van hun woning en energieverbruik ligt om te weten met welke maatregel ze het beste kunnen beginnen.” Marten vindt het belangrijk om de mensen zo breed mogelijk te adviseren. “Ik zeg niet dit en dat moet je doen, maar geef ze handvatten waar ze mee verder kunnen.”

In het jonge leven van Marten blijkt al snel zijn interesse voor techniek. “Ik vond het leuk om iets te bouwen met Lego, maar verder niets speciaals.” Op het VWO kiest hij het profiel Natuur en Techniek. “Het mooie van natuurkunde is dat je iets berekent van wat je om je heen ziet.” Als voorbeeld noemt Marten de blauwe kleur van de lucht. “Met behulp van natuurkunde kan je dat uitleggen.” Niet verwonderlijk gaat zijn profielwerkstuk over energie opwekken uit planten. Als hij een vervolgopleiding wil kiezen, blijkt hoe breed zijn interesse is. Het varieert van civiele bouwkunde tot psychologie en sociale antropologie. Marten besluit een tussenjaar te doen en als een vriend hem vraagt mee op reis te gaan naar Midden-Amerika, gaat hij mee. Met een rugzak trekken ze drie maanden van hostel naar hostel. Onder meer door Panama, Nicaragua en Mexico. “We kwamen voor de natuur. Hebben er veel gewandeld en gefietst.” Wat Marten bijblijft, is de vele afval langs de kant van de weg.

Eenmaal terug in Nederland ziet hij hoe in zijn geboortestad Arnhem, in de wijk waar zijn ouders wonen, de gemeente plannen maakt om de bewoners te betrekken bij de verduurzaming van de wijk. “Ik vond dat heel interessant.” Als Marten besluit toch te gaan studeren, stelt hij zich de vraag: wat zie ik me later doen. Er blijven drie studies over, waaronder Substainable Innovation aan de TU/e. Marten kiest voor deze studie, vanwege de brede focus. “Hierbij gaat het niet alleen om de technische kant, maar ook om het sociale aspect van verduurzamen. Hoe betrek je de mensen erbij? Het intrigeert hem hoe het kan dat mensen wel geïnteresseerd zijn om energiebesparende maatregelen te nemen, maar het blijkbaar te moeilijk vinden om er daadwerkelijk aan te beginnen.

Op dit moment is hij bezig met het schrijven van zijn eindscriptie. Hij heeft voor de richting bouwkunde gekozen. "Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe je bewoners kan betrekken bij plannen om wijken te verduurzamen en welke manieren het best passen bij Arnhem-West, de wijk waar mijn ouders wonen." Vragen waar Marten een antwoord op wil geven zijn: wat is het perspectief van de bewoners en passen die bij de plannen van de gemeente. Een parallel met het infocentrum duurzaamheid is snel gemaakt. Want waarom stapt de een het centrum binnen en waarom loopt een ander door?