Pilot laadpalen Walburgpassage en Vosseven

Pilot laadpalen op parkeerplaats Walburgpassage en Vosseven

Als engineer denkt Bas Vos in oplossingen. Een eigenschap die goed van pas komt als kartrekker van het project Laadpalen.

Elektrisch rijden

WeertEnergie maakt zich sterk voor het plaatsen van laadpalen in de publieke ruimte, zodat automobilisten, met bijvoorbeeld de Weerterlandpas, daar hun elektrische auto’s kunnen opladen. “Straks rijdt iedereen in een elektrische auto. Al die auto’s moeten ergens worden opgeladen. Dat vraagt om een andere inrichting van de parkeerplaatsen. Om te kunnen innoveren is de de samenwerking met de gemeente Weert belangrijk.”

Pilot elektrische laadpalen

Bas is samen met Hans de Jong in gesprek met de gemeente Weert om als pilot twee laadpalen op het parkeerterrein Walburgpassage in Weert te plaatsen. Ook zijn er plannen om bij het Vossenven in Stramproy twee laadpalen neer te zetten. Met de laadpalen kan WeertEnergie groene energie leveren aan de mensen met een elektrische wagen in de gemeente Weert. “De opgewekte stroom, via het zonnepark Altweerterheide en andere gerealiseerde energieprojecten, komt dan via Samen Om beschikbaar. Op deze manier wekt WeertEnergie niet alleen op, maar creëert ze ook haar eigen energieafzet.”


Publieke ruimte

Momenteel vragen mensen met een elektrische auto een laadpaal aan bij een energieleverancier en zetten die vervolgens op hun eigen grond. “De aanschaf van zo’n laadpaal is best een investering. Bovendien kunnen anderen de paal niet gebruiken. Door nu laadpalen in de publieke ruimte te plaatsen, wordt het toegankelijk voor iedereen.” Zo kunnen de omwonenden de laadpalen ’s avonds gebruiken en de mensen die naar de stad komen om te shoppen overdag. Dat zorgt voor een optimaal gebruik van de palen. Om het opladen op de parkeerplaats Walburg passage een positieve boost te geven, wordt er gedacht aan het verstrekken van een klein financieel voordeel. Bijvoorbeeld, wie zijn auto er oplaadt, mag gratis parkeren. Maar zodra de accu vol is, wordt er weer parkeergeld berekend. “Of dat ook werkelijk zo gaat gebeuren, is nog de vraag.”


Toekomst

De pilot op de parkeerplaats Walburgpassage bestaat uit het plaatsen van twee publieke laadpalen. In de laadpalen zitten slimmer meters, die onder andere registeren wanneer en hoe lang er stroom wordt afgenomen. "Met deze gegevens krijgen we inzicht in het gebruik van de laadpalen. We kunnen daarvan leren en gebruiken bij het plaatsen van nog meer laadpalen in de publieke ruimte.” Want als het aan Bas ligt, stopt het daar niet bij. “Mijn droom is dat er een plein met zo’n tien laadpalen komt. Niet alleen op parkeerplaats Walburgpassage, maar ook op andere plekken in de stad. En het liefst met zonnepanelen, zodat de palen zelfvoorzienend worden.” Op de N329, richting Oss, is de Weg van de Toekomst aangelegd. Langs deze weg staan zonnebomen. “Dat zijn ijzeren bomen met bladeren van zonnepanelen. Die zouden hier ook niet misstaan.”


Hulp nodig

Door de coronacrisis is de pilot laadpalen stil komen te liggen. “Zo jammer, want we waren dicht bij realisatie.” Bas kan hulp goed gebruiken. “De afgelopen tijd heb ik uren gegoogeld om alle informatie te verzamelen. Er ligt een draaiboek, maar alleen kan ik het niet. Ik heb mensen nodig die de financiële aspecten uitzoeken, mensen die data analyseren, mensen die de planning in de gaten houden etc. Een technische achtergrond is echt niet nodig.”

Vind je het leuk om je daadwerkelijk in te zetten voor de realisatie van de pilot Laadpalen? Stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..